Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

lørdag den 17. oktober 2015

Hjemmelavede, nemme Bounty og Snickers (glutenfri)





Her er intet mindre end den perfekte søde snack.
Hjemmelavede Bounty og Snickers, der er vildt nemme at kreere. De er også gode som en lille værtindegave, da de ikke bare smager, men ser ret lækre ud.  Lette at imponere med uden en imponerende stor arbejdsindsats.

At kalde disse små vidundere for 'sunde' er måske lige at strække den. Men faktisk er de slet ikke så syndige igen, da de er glutenfri og ikke tilsat ekstra sukker. Sødmen kommer fra dadler, lækker chokolade og kokos. Så hvis du (i modsætning til undertegnede) kan styre dig og nøjes med et par stykker, kan det roligt gøres uden dårlig samvittighed.

Ideen fik jeg, da jeg skulle besøge min barndomsveninde, som har skåret ned på alt, hvad der hedder gluten (mel) og som i det hele taget forsøger at leve lidt sundere. Og her er disse chokoladebarer perfekte. Hun elsker meget mørk chokolade, så jeg brugte 70 % til hendes, mens jeg til min kæreste (som lever i troen på, at disse chokodrømme praktisk talt er godt for sundheden) foretrækker dem med helt almindelig lys chokolade. Smag og behag, men begge fungerer fantastisk.

Tip - det er en god ide at lave indmaden til både Snickers og Bounty nogle timer forinden, så det kan nå at blive koldt i fryser/ køleskab.

Opskrift på

A) Bounty (ca. 10 styks små barer)

150 g kokosmel + lidt til pynt
1/2 dåse kondenseret mælk (den har de i alle supermarkeder, jeg købte min i Rema)
100 g chokolade (mørk eller lys - begge er fine)

Instrukser: Det kunne ikke være mere simpelt. Hæld halvdelen af dåsen med kondenseret mælk ned i en skål, tilsæt kokos og rør rundt med en ske. Put skålen i køleskab, gerne et par timer eller i fryser 30 min. Tag skålen ud og form massen til små Bounty-barer. Put dem på en tallerken og i køleskab med dem igen.

Nu gør du klar til enten B) Snickers eller   C) Chokoladesmeltning (og dropper Snickers)

B) Snickers (ca. 10 styks kugler)

100 g peanuts (jeg brugte saltede, men du kan bruge begge)
150 g dadler (svarer ca. til 10 styks)
3 store spsk peanutbutter (her brugte jeg en økologisk)
100 g chokolade (du kan bruge både mørk og lys, alt efter dine smagsløg)

Instrukser: Hvis du ikke har en minihakker, kan du (som jeg) bruge en stavblender til peanuts, med mindre du orker at hakke peanuts til småstumper med en kniv. Jeg hældte peanuts i en skål, tog en stavblender og gik i gang med et viskestykke over noget af skålen for ikke at få peanuts ud over hele bordet.
Fjern stenene fra dadlerne og mas dem (evt. med hånden) til mos og rør dem sammen med de knuste peanuts samt peanutbutter. Put det hele i køleskab et par timer eller i fryseren i 30 min., så dejen bliver fast og nem at forme. Jeg formede mine til kugler for at variere dem fra Bounty.

Nu skal chokoladen smeltes (gå videre til punkt C).

C) Chokoladesmeltning der gælder for både Bounty og Snickers, Hvis du laver dem begge på en gang, så smelt i alt 200 g chokolade.

Jeg havde aldrig forsøgt mig med vandbad, før jeg lavede disse, men det er jo virkelig nemt. Tag en lille gryde, hæld lidt vand i, sæt det på komfuret og skru op, mens du tager en skål ovenpå gryden, der dækker den. Smelt chokoladen i skålen over gryden (vandet skal ikke spilkoge) og rør godt rundt, indtil det hele er smeltet. Tag dine små barer ud af køleskabet, dyp dem i chokoladen og over på noget bagepapir. Dekorer Bountys med kokosmel.
Tip: Jeg kom en teske kokosolie i den smeltede chokolade. Det gav overtrækket kokossmag og ben smule kokossmag og blev super lækkert.

Lad dem køle af - og voila - lækre, hjemmelavede og dekorative chokobarer uden tilsat sukker.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar